Lisää tietoa kustannusalasta
Huomasin Johnny Knigan ja Gummeruksen etsivän kustannustoimittajaa sekä sähkö- ja äänikirjojen tuottajaa, ja Gummeruksen sivuilla tästä infoa etsiessäni ja seikkaillessani löysin linkin kustantaminen.fi-sivustolle. (Työpaikkailmoitus löytyi lopulta haku-toiminnon kautta muutaman yrityksen jälkeen, olipahan piilotettu hyvin!) Jäin kuitenkin tutkailemaan tuota kustantaminen.fi-sivustoa sillä idealla, josko se tarjoaisi uutta tietoa kustannusalasta.
Sivusto on vuodelta 2016, joten etenkin Kustannusalan lukuja ja muuta tietoa -kohdassa on paljon vanhentuneita lukuja, joista kuitenkin saa osviittaa kirja-alasta. Esimerkiksi Suomen tietokirjailijat ry:llä on jo yli 3000 jäsentä, ja oletettavasti Kirjailijaliitonkin jäsenmäärä on kasvanut. Toisaalta kustantamojen määrä ei välttämättä ole kasvanut, se voi olla laskenutkin. Lisäksi kirjan syntymisestä kertova luku Kirjan kustannukset väittää e-kirjojen alvin olevan 24 %, mutta sähköisten kirjojen alv muutettiin 2019 samaksi kuin painettujenkin kirjojen eli 10 %. (Kirjojen alv saisi kyllä omasta mielestäni olla yhtä alhainen kuin Ruotsissa eli 6 %. Norjassa painetuilla kirjoilla ei ole lainkaan alvia, kun taas Tanskassa painettujenkin kirjojen alv on 25 %. Jos jäsennetty tieto olisi halvempaa, useammalla olisi varaa siihen!)
Muutoin sivustolla on tiiviisti melko paljon hyödyllistä infoa kustantamossa työskentelystä ja kirjailijaksi ryhtymisestä. Itseäni on viime aikoina pohdituttanut kustannustoimittajan rooli (ainakin pienemmissä kustantamoissa) markkinoinnissa ja viestinnässä. Kun katseli kustantamojen sosiaalisen median tilejä, ei niillä aivan hirveästi ollut aktiivisia seuraajia. Lähinnä #ARVONTA oli kerännyt paljon tykkäyksiä ja kommentteja. Isommissa kustantamoissa markkinoinnista vastaa yleensä joku kaupanalalle valmistunut. Mutta esimerkiksi Enostone-kustantamossa on vain neljä työntekijää: kustantaja, some-sisältövastaava, av-tuottaja ja graafikko. Tällöin markkinointi jakautuu varmastikin sekä kustantajalle että some-sisältövastaavalle.
Kustannustoimittajilla on kuitenkin melko monipuolisesti erilaisia markkinointiin edes jotenkin liittyviä tehtäviä, sillä kustantamo voi toimia välikätenä, kun lehti haluaa haastatella kirjailijaa tai kriitikko haluaa arvostella ilmestymässä olevan teoksen. Lisäksi tulevista kirjoista tehdään kirjakatalogi, ja kirjamessuilla markkinoidaan uutuuskirjoja. Kustannustoimittajat varmastikin tekevät paljon yhteistyötä markkinointi- ja viestintätiimin kanssa isommissakin kustantamoissa.
Jostain syystä Kirjan syntyprosessi -sivu hieman yllätti. Toki tiesin, että kustannuspäätös voidaan tehdä monta kuukautta ennen kirjan ilmestymistä, mutta että ihan 12 kuukauttakin ennen. Yllättävää oli myös, miten paljon aiemmin kirja on jo valmis ennen kuin se julkaistaan. Sitä ilmeisesti ikään kuin pihdataan kiinnostuksen ja hypen kasvattamiseksi.
Hain eilen myös YouTubesta videoita hakulausekkeella "publishing job", ja kahlailin ensimmäisenä ehdotuksiini tulleita läpi. Monilla videoilla korostettiin aikataulujen hallintaa. Olen kuullut, että deadlinet saattavat herkästi karkailla niin kustannustoimittajan kuin kirjailijankin osalta. En sinänsä ihmettele, sillä vuoden päähän sovittu ilmestyminen tuntuu niin kaukaiselta, ja ajan jaksottaminen tälle välille melko abstraktilta. Kirjan syntyprosessi -sivun tarjoama valmis kaava varmastikin sopii aikataulujen hahmotteluun, mutta kirjat ja kirjailijat ovat niin yksilöllisiä, että jokin kohta kaipaa enemmän aikaa kuin toinen verrattuna muiden kirjojen syntyprosesseihin. Jos kirja on hiottu todella valmiiksi kieleltäänkin, ei sen viimeistelyyn mene niin paljon aikaa. Tai jos kirja on syntynyt someilmiöstä, sen mainostamista on tavallaan tehty jo ennen kirjan kirjoittamisen aloittamista.
Vaikka miten etsii netistä tietoa kustannusalalla työskentelemisestä, tällaiset asiat kuten aikatauluttaminen tai markkinoinnin toteutus selkiytyvät vasta itse työssä. Aina on kuitenkin hyödyllistä katsella alalla työskentelevien videoita, esimerkiksi aiheista "5 asiaa jotka minun olisi pitänyt tietää kustannusalasta" tai "vinkkejä kustannusalalle toivoville". Toisaalta näitä neuvoja ei kunnolla ymmärrä alan ulkopuolelta. Olen myös pohtinut urapalveluiden neuvon käyttöönottoa, eli että haastattelisi kustantamoissa työskenteleviä saadakseen tietoa alasta. (Informaatiohaastattelu on tietysti myös keino verkostoitua ja luoda suhteita!) Syynä voisi kuulemma aina käyttää sitä, että kurssilla annettiin tällainen tehtävä. Toisaalta voisin vain kertoa etsiväni tietoa blogiini.
Kiinnostaisiko teitä kuulla vastauksia kysymyksiin joltakulta kustannustoimittajana työskentelevältä? Mitä kannattaisi kysyä? Urapalveluilla on myös valmis liuta kysymyksiä, joista voi valita muutaman. (Ainakin Helsingin yliopiston opiskelijat ja opettajat saavat täältä ladattua tiedoston "muokattava Word-pohja opettajalle", jossa on informaatiohaastattelun ohjeet ja kysymyksiä.)
Hyvää syyskuun alkua!
Kommentit
Lähetä kommentti