Kirjoita oma kirjoitusoppaasi
Sain jokin aika sitten idean kirjasta, jossa olisi paljon tyhjää tilaa ja harjoituksia, osa spesifimpejä ja osa avoimempia. Selittäviä kirjoitusoppaita kun on jo niin paljon. Tajusin sitten, että eipä tällaiseen kirjaa tarvita. Jokainen tarvitsee vain muistikirjan ja kynän. Yritin miettiä ja koota harjoituksia, joista olisi kirjan kirjoittajalle hyötyä. Suurin osa netistä löytyvistä kirjoitusharjoituksista koskee vain vapaata kirjoittelua ja kirjoitusblokkien avaamista ilman sen suurempaa päämäärää edistää esimerkiksi dialoginkirjoittamistaitoja tai tehdä jostain hahmosta pyörempi. Tällaisetkin harjoitukset ovat tietysti hyödyllisiä, ja tässäkin listassa on paljon luovia ja leikillisiä harjoituksia, joita ei välttämättä pääse sellaisenaan käyttämään kirjassaan, mutta joista syntyy aineistoa ja ennen kaikkea harjoitusta. Kokosin ja keksin siis harjoituksia, jotka ovat olleet tai vaikuttavat mielestäni hyödyllisimmiltä.
Kuva: Tatiana Syrikova (pexels.com)
Oma kirjoitusoppaani
1. Lue jokin kirja. Keskity siinä valitsemaasi asiaan, esimerkiksi henkilöihin, dialogiin, fokalisaatioon, tunteiden näyttämiseen, tyyliin, kieleen, kerrontaan, alkuun tai loppuun. Onnistuiko kirja sen osalta?
Harjoituksen voi tehdä myös takautuvasti pohtien, mutta tietoisesti lukiessaan huomaa enemmän asioita.
Itse kiinnitin Isaac Asimovin Tähdet kuin tomua -kirjaa lukiessani fokalisaatioon. Samassa luvussa kerrottiin eri hahmojen tunteita, vaikka tällaista yleensä neuvotaan välttämään. Kiinnitin myös huomiota siihen, ettei tämä vaihtelu kovinkaan paljon häirinnyt minua. Toki olisin ehkä syvällisemmin samaistunut päähenkilöön, jos fokalisaatio ei olisi vaihdellut.
Muistan myös elävästi, mitä tein kuunnellessani Madeleine L'Englen A Wrinkle in Timen alkua. Laitoin äänikirjan kuulumaan kuulokkeistani, otin tiskiharjan käteeni ja aloin tiskata. Alkujuttujen jälkeen itse teoksen alkaessa olin jo hyvässä vauhdissa harjaamassa astioita. "It was a dark and stormy night." kuului kuulokkeistani. Suuni levisi hymyyn ja ajattelin jostain syystä englanniksi: "She did not."
Monesti siis kiinnitän huomiota siihen, miten kirjat rikkovat kirjoitusoppaiden sääntöjä. Ja siihen, että se ei useinkaan häiritse minua. Joskus säännöt on kehitetty myöhemmin, kuten todennäköisesti Asimovin tapauksessa.
Harjoituksessa kannattaakin pohtia, mitä oppi. Itse opin, että sääntöjä voi välillä rikkoa. Joku muu voi oppia päinvastaista, ehkä sen, että sääntöjä on olemassa syystä.
Harjoitus kannattaa toistaa monesti, sillä lukeminen todella kannattaa, jos haluaa kehittyä kirjoittajana.
2.1 Kirjoita jokin kohtaus ilman dialogia.
2.2 Kirjoita samasta tilanteesta liikkeelle lähtevä kohtaus lähes pelkästään dialogina.
Vältä adverbeja ja pyri näyttämään, "miten" hahmot puhuvat.
Miten kohtaukset muuttuivat?
3.1 Valitse tunne. Kirjoita, mitä kehittelemäsi tai valitsemasi hahmo tekisi tämän tunteen vallassa.
3.2 Valitse toinen (kenties vastakkainen?) tunne. Kirjoita, mitä valitsemasi hahmo tekisi näiden kummankin tunteen vallitessa yhtä aikaa.
Esimerkki on James Scott Belliltä, ja kirjoitin oman esimerkkini harjoituksesta postaukseeni "Kun on tunteet".
4.1 Kirjoita perusteellinen kuvaus henkilöhahmosta.
Esimerkiksi ikä, nimi, sukupuoli, tausta, koti, lemmikit, ystävät, positiiviset ja negatiiviset luonteenpiirteet, heikkoudet, vahvuudet, halut, tavoitteet, pelot, esteet, ongelmat, sairaudet...
4.2 Kirjoita dialogintäyteinen kohtaus, jossa paljastat henkilöhahmosta 3—5 piirrettä.
Esimerkiksi tv-ilta perheen kanssa, treenit kaverin kanssa, tuttuun törmääminen linja-autossa...
Voit varioida piirteiden määrää. Onko jokin luku selvästi liikaa?
5.1 Kirjoita noin 15 virkettä.
5.2 Millainen on kirjoittamasi tekstin tempo? Muuta tempoa muokkaamalla lauseiden ja virkkeiden pituuksia.
Esimerkiksi nopea, tiheä, hengästyttävä, hidas, viipyilevä, rauhallinen...
5.3 Jos tähtäät tiettyyn genreen, tarkkaile ja kokeile, millainen tempo sopisi juuri valitsemaasi genreen.
Esimerkiksi Edgar Allan Poen kauhutarinoissa on välihuudahduksia (Hearken!) ja -lausahduksia (Yes / -- with what caution -- with what foresight --), joista syntyy hengästynyt ja kauhuun sopiva tahti. Niissä on myös paljon toistoa (very, very little / wide, wide open), mikä vaikuttaa tempoon ja siihen, että tarina kuulostaa iltanuotion ääressä kerrottavalta.
6. Keksi leikillisiä ja yllättäviä metaforia ja vertauksia.
Millaisiin tilanteisiin ja genreihin keskimäsi metaforat tai vertaukset sopisivat?
7. Kirjoita dialogin aloituslause. Laajenna sitä muutaman kerran (3—5) erilaisilla lisäyksillä.
Esimerkki on John Gillardin kirjasta Luovan kirjoittajan työkirja.
Esimerkkilauseeksi kirjassa annetaan: "En ole jättänyt sinua pulaan kertaakaan."
Sitä voi täydentää ensimmäisen kerran esimerkiksi näin: "En ole jättänyt sinua pulaan kertaakaan sitten Buenos Airesin."
Täydennystesi jälkeen kirjoita tälle muhkealle aloituslauseelle vastaus.
8. Editoi dialogiasi poistamalla "höttö".
Höttö on kömpelö suomennokseni James Scott Bellin sanalle fluff. Käsittelin tätä Dialogi-postauksessani.
Esimerkiksi "Tuota, minä tässä mietin. Haluaisitko sinä käydä joskus kahvilla minun kanssani?" "En oikein tiedä. Ehkä. Milloin oikein ajattelit, että kävisimme?"
"Haluaisitko käydä joskus kahvilla kanssani?"
"Milloin ajattelit?"
Mitä opit dialogista harjoitusten 7 ja 8 kautta?
9. Valitse jokin hahmo, jota haluat monipuolistaa. Kirjoita hänestä neljä sanaa. Keksi sitten lisää sanoja aivan eri näkökulmista.
Harjoitus on Gillardin Luovan kirjoittajan työkirjasta.
Minusta sanat voivat olla myös substantiiveja. Tulokset ovat siten hieman erilaisia.
10. Kirjoita lyhyt teksti, ja kirjoita se sitten uudelleen eri tyyleillä. Kolme, viisi, kymmenen tai 99 kertaa.
Harjoitus on Gillardin Luovan kirjoittajan työkirjasta. Kirjassa kerrotaan, että Raymond Queneau kirjoitti lyhyen tekstin 99 kertaa eri tyyleillä.
11. Jaa vihkosi sivu kuuteen sarakkeeseen. Kirjoita vasemmaisimpaan sarakkeeseen substantiiveja. Kirjoita muihin sarakkeisiin sitten, miltä nämä substantiivit näyttävät, tuntuvat, kuulostavat, maistuvat tai haisevat/tuoksuvat.
Harjoitus on Gillardin Luovan kirjoittajan työkirjasta, tosin kirjassa kehotetaan käyttämään vain tuntoaistia.
12. Kirjoita tarinanpätkä. Kysy sitten, miksi. Mikä tähän tapahtumaan johti? Toista muutaman kerran.
Harjoitus on Gillardin Luovan kirjoittajan työkirjasta.
13. Suunnittele tarinan aloitus, keskikohta ja lopetus.
Harjoitus on Gillardin Luovan kirjoittajan työkirjasta. Sen avulla tarina ei lähde turhan paljon sivuraiteille.
14. Kirjoita keskustelu, jossa puhutaan oikeasti jostain muusta kuin mistä siinä näennäisesti puhutaan.
Harjoitusta voi varioida niin, että toinen hahmo ei tiedä subtekstistä.
15. Harjoittele hiljaisuutta dialogissa.
Älä kirjoita: "X oli hiljaa", vaan kerro, mitä hän teki ollessaan hiljaa. Katseliko hän jonnekin, vai alkoiko hän tehdä jotain? Näytä hiljaisuus.
16. Kehittele lyhyt tarina, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Mieti sitten, miten aloittaisit tämän tarinan keskeltä.
17. Kun aloitat tarinan keskeltä, alkuun palataan takaumien kautta. Kirjoita muisteltu takauma.
Aloita esimerkiksi. "Olin aina ollut hyvä..."
Mitä opit? Missä kohtaa luovuit pluskvamperfektistä, ja vaihdoit uppoutumista paremmin tarjoavaan imperfektiin? Olisiko sen voinut tehdä jo aiemmin? Entä miten siirtyisit takautumasta takaisin "tähän hetkeen"?
18. Kirjojen keskikohdat usein laahaavat. Keksi jollekin sivuhenkilölle oma sivujuonensa, jonka avulla taistelet kirjan laahaamista vastaan.
Kirjassa sivujuoni voi olla pidempikin, mutta tätä harjoitusta varten voit kehitellä lyhyemmän sivujuonen.
19. Leiki genreillä. Yhdistele toisiinsa sopimattomia genrejä, ja mieti, millaisia kirjoja niistä syntyisi.
Millainen olisi esimerkiksi romanttinen kauhukirja?
20. Haastattele valitsemaasi hahmoa.
Kysy esimerkiksi, mitä hän harrastaa, mistä hän on kotoisin ja mikä on hänen lempiruokansa.
Mitä sinulle selvisi hahmostasi haastattelun pohjalta?
21. Kokeile tekoälyä ideointiin. Googlaa (tai duckduckgoaa tms.) esimerkiksi "AI idea generator" ja syötä siihen muutama hakusana. Kirjoita jostakin hauskasta, mielekkäästä, kiinnostavasta tai oivaltavasta aiheesta tarina.
Useimmat tekoäly-idea-generaattorit sallivat vain muutaman haun, mutta generaattoreita on paljon. Yritä olla jäämättä liian pahasti koukkuun!
Hakusanoiksi toimivat esimerkiksi erilaiset genret, aiheet ja teemat.
Hain hakusanoilla "writing", "life" ja "suspence" (oikeasti kai suspense?) ja sain esimerkiksi tuloksen: "a vampire writing love stories to unsuspecting people"
22. Kehitä uusi käyttötapa jollekin esineelle. Kirjoita tästä kohtaus.
23. Keksi hahmollesi horoskooppi-ennustus.
24. Keksi jokin arkipäiväinen "first world" ongelma, mahdollisimman pieni sellainen. Kirjoita kohtaus, jossa hahmot pitävät tätä ongelmaa paljon suurempana kuin se oikeasti onkaan.
Komedioiden hahmojen voi ajatella näkevän olevansa tragediassa, vaikka kyseessä onkin jokin pieni ja triviaali ongelma.
Mitä jos komedisen tarinan päähenkilön elämäntehtäväksi koituisikin saada myös pakastimeen valo, kun kerran jääkaapissakin on? Tai mitä jos tarinan aikana tapahtuu jatkuvasti samantyyppisiä ongelmia juuri kun päähenkilö on huomauttanut niistä jollekin, mutta vain päähenkilölle? Esimerkiksi muiden päähenkilölle esittämät tyhmät kysymykset tai se, kun päähenkilö ei juuri ja juuri ehdi vastaamaan puhelimeen ja soittaa hänelle soittaneelle henkilölle, mutta puhelu meneekin jo vastaajaan, vaikka tämä itse soitti muutama sekunti sitten.
25. Kirjoita kohtaus. Kirjoita se sitten uudelleen eri hahmon näkökulmasta.
26. Kirjoita konfliktintäyteinen dialogi.
27. Mieti jotakuta empaattista ja huomaavaista tuttuasi. Keksi häneen pohjautuva henkilöhahmo, ja kirjoita kohtaus hänestä niin, että lukijatkin pitäisivät häntä empaattisena ja huomaavaisena.
Merete Mazzarella kirjoittaa kirjassaan Elämän tarkoitus (2017) siitä, miten joillakin ihmisillä on tapana saada muut tuntemaan itsensä fiksummiksi kuin ovatkaan. Ja siitä, miten suurimmalla osalla ihmisistä on päinvastainen vaikutus muihin.
28. Ideoi mysteeri, johon ei sisälly murhaa. Entä keksitkö mysteeriä, johon ei sisältyisi edes mitään kadonnutta?
Miksi keksimäsi mysteeri on tärkeä tai kiinnostava hahmolle, joka lähtee sitä selvittämään?
Murhamysteereissä yleensä selvitetään, kuka murhan teki. Suljetun huoneen mysteereissä selvitetään myös, miten murhaaja pääsi huoneesta ulos. Kadonneiden esineiden, lemmikkien ja ihmisten tapauksessa etsitään, missä kadonnut olento tai esine on. Mitä muita kysymyksiä voisi kysyä saadakseen aikaan kiinnostavan mysteerin?
29. Kirjoita tarina takaperin. Aloita lopputuloksesta, ja kerro sitten lopputulokseen pääsemisestä.
Harjoitus on hieman tarinallisempi ja vapaampi kuin harjoitus 12, sillä tässä ei kysytä vain "miksi?".
30. Suunnittele fantasiamaailmaa varten poliittinen/hallinnollinen järjestelmä.
Näillä saa lyhyemmän vihkon jo pitkälti täyteen ja suuremman muistikirjan ehkä puoliksi täyteen.
Mitä harjoituksia te lisäisitte omaan kirjoitusoppaaseenne?
Oman kirjoitusoppaansa voi luoda esimerkiksi tällaiseen hienoon Doctor Who -muistikirjaan.
Kommentit
Lähetä kommentti